Vurderingskriterier

[Dette er endelig versjon, datert 24/9]

Jeg har tidligere beskrevet hva som skal med i mappen, som skal leveres 11. oktober.

Når vi som er sensorer vurderer mappen for å sette karakter begynner vi med å vurdere bloggpostene og ser så på det praktiske prosjektet ditt, som vil trekke karakteren opp eller ned.

Når vi ser på bloggene deres vil vi vurdere følgende:

  • Bruk av kilder. Refererer studenten til pensum og annet relevant stoff på nettet? Gjøres dette ryddig og på en måte som passer i bloggsjangeren, ved å bruke lenker?
  • Er postene kun beskrivende eller klarer studenten å trekke inn flere perspektiv (kontekstualisere temaet)? Er det drøfting? Vurdering? Selvstendige resonnement? Nye idéer? (Og igjen: refereres det til kilder i diskusjonen)
  • Deltar studenten i en større samtale? Tar bloggposter opp temaer som diskuteres i medstudenters eller andres blogger, og lenkes det da til andres bloggposter? Svarer hun/han på kommentarer og støtter diskusjon på egen blogg?
  • Inneholder strategiplanen mål for satsningen i sosiale medier, målgruppe, klare aktiviteter som vil gjennomføres, og en diskusjon av hvordan man vil vite om man har lykkes? Det teller positivt om man drøfter hva som kan gå galt, og hvordan man i så fall kan hente ting inn igjen.
  • Du velger tre poster som vi leser nøye, men vi ser også på bloggen som helhet. Minstekravet er 10 poster. Viser disse jevnt arbeid? Er det lagt ekstra arbeid i å tilpasse bloggen formålet? (Dette kreves ikke men kan gi litt ekstra uttelling.) Berører postene mange av temaene som har vært diskutert i kurset?

Det praktiske prosjektet:

  • Du skal lage en profil for din valgte organisasjon i et sosialt nettsted. Her vurderer vi ut fra kreativitet og hvor grundig du har gjort arbeidet. For eksempel vil en profil i Facebook med tre litt intetsigende poster og ingenting annet antageligvis bestå (dersom bloggpostene er tilfredsstillende) men vil i hvert fall ikke trekke karakteren opp. Dersom du derimot har funnet på noe som ikke alle andre allerede har gjort, og har lagt litt arbeid i å bygge ut profilen eller det du bruker, så vil dette helt klart telle positivt. Om du har laget en Facebookside så legg inn flere poster og legg til ekstra info, kanskje bilder osv om det passer, eller andre ting på andre platformer. Antall følgere vil ikke ha innvirkning på karakteren, men dersom du f.eks. får en venn til å skrive kommentarer på siden og selv svarer for å demonstrere hvordan du vil håndtere kommentarer fra folk så er det bra.

Bilde av Jakobb, Lisens: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/. Klikk på bildet for å komme til originalen.

Be Sociable, Share!

Om forfatteren

Jill Walker Rettberg er professor i digital kultur på Universitetet i Bergen. Hun forsker på hvordan vi forteller historier på nettet, i sosiale medier og på andre måter, og har blogget på jill/txt siden oktober 2000. Du finner henne også på Twitter som @jilltxt.