Fra bloggene deres denne uken

Etter tre dagers mammaperm (lillegutten vår er bare seks måneder gammel, så jeg jobber deltid dette semesteret) er jeg tilbake i bloggemodus, og har vært litt rundt omkring og lest i bloggene deres. Her kommer et lite sammendrag av det jeg har funnet. Og et tips: her kan du lese det siste fra alle bloggene, takket være Vegard som har lagt dem inn i en “bundle” i Google Reader. Tusen takk, Vegard!

Inger funderer omkring det å skulle hoppe ut i sosiale medier som voksen, og lurer på om det egentlig er nyttigere for henne enn telefonen. Men i neste post har hun lest en rapport fra Pew Internet om at voksne over 50 år er den raskest økende gruppen i sosiale medier. Veldig bra at hun har funnet gode kilder og lenker til dem! I innlegget PST, I love you, drøfter Karina hvorvidt PST bør ha en Facebookside. Bra bilde du har funnet! Anette skriver grundig og interessant om bloggingens ulemper, og gir oss en rekke eksempler på hvordan bloggere har kjørt seg fast ved f.eks. å skrive for intimt. Dette er en glimrende post som viser at hun virkelig har satt seg inn i temaet.

Noen har analysert hvordan sosiale medier brukes i særlig tilfeller. Desmabee har sett på hvordan bybanen framstår i sosiale medier, og Karina ser på Røde kors, ut fra øvingsoppgaven vår i forrige uke.

Flere av dere deler kunnskap dere har om aspekter ved sosiale medier, og det er strålende. Bård har en flott oversikt over måter man kan overvåke sosiale medier, f.eks. for å følge med på hva som sies om et spesielt emne eller en organisasjon. Vegard forteller om en lokasjons-basert sosial tjeneste, Gowalla, som jeg også driver og eksperimenterer med, og han har også laget en bundle med DIKULT110-blogger i Google Reader (og forklarer hvordan du kan lage egne bundles). Steinar har lett etter råd om hvor ofte man bør oppdatere en Facebookside, og lenker til og drøfter noe av det han har funnet på en lesbar og nyttig måte. Flott at han bruker bloggen til å diskutere seg fram til ting han vil bruke som grunnlag for strategiplanen sin.

Aleksander tipser oss om blogger han liker, med gode forklaringer på hva han liker ved dem. Han tipser også om episoder av P2s mediemagasin Kurér som er særlig relevante for DIKULT110 – og som ligger fritt tilgjengelig på nettet, så det er bare å høre på dem.

Det er noen godt skrevne strategier for sosiale mediesatsninger etter fredagens øvingsoppgave sist uke. Aleksander har laget en for BUL Ervingen. Dette er oversiktlig satt opp og har gode idéer. Sett i forhold til vurderingskriteriene for mappen vil den endelige strategiplanen din score enda høyere om den viser mer kreativitet (alle forslagene er gode, men ingen særlig overraskende – man kan vel bruke dem på nesten hva som helst?),  som gjerne diskuterer mulige fallgruber og drøfter hvorvidt man trenger retningslinjer, og som viser til kilder – f.eks. anbefalinger, rapporter (60% av målgruppen er på Facebook), eksempler på ting andre lignende organisasjoner har gjort i sosiale medier m.m.

Noen av dere spør om råd – vær generøs, gå inn og kommenter på hverandres poster, gi råd! Det er en del av det å kommunisere i sosiale medier. F.eks. lurer Kristine på om hun skal lage en Facebookside eller en personlig blogg for å kommunisere omkring en fordøyelsessykdom.

"Sleep is the enemy", av Striatic, lisensiert som http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en

Be Sociable, Share!

Om forfatteren

Jill Walker Rettberg er professor i digital kultur på Universitetet i Bergen. Hun forsker på hvordan vi forteller historier på nettet, i sosiale medier og på andre måter, og har blogget på jill/txt siden oktober 2000. Du finner henne også på Twitter som @jilltxt.