Forelesning 2: FORTELL

I denne forelesningen snakker vi om hvordan man skal skrive for sosiale medier, og om retningslinjer som kan være aktuelle for bedrifter og organisasjoner. Vi snakker også endel om fallgruber og om personvern – men også om det positive ved å dele av seg selv, for sosiale medier fungerer bra som personlige og subjektive samtaler.

Woman peeking through objects on a shelf.

Bildet er tatt av Kevin Jaako, med lisensen http://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

1. Politikeres bruk av sosiale medier
Vi begynner med å se på hvordan politikere fra Hordaland fremstår i sosiale medier, og når vi først er  i gang, ser vi på Jens Stoltenberg også. Jeg tipper dere har en del kommentarer til dette også, så vi bruker nok første timen og kanskje litt til på dette.

2. Hva vil du avsløre om deg selv? Hva bør du avsløre?
Personvern: Foucaults panopticon (overvåkning som disiplinerende), Storebror ser deg – dette har snudd til sousveillance (vi overvåker autoritetene – og hverandre?), Vetlebror ser deg, og overvåkning med mål om kommersiell gevinst (“When Mark Zuckerberg says the era of privacy is over, he is not describing a cultural change that has come about because of the web; he’s simply articulating his business plan.“).
Det er viktig å tenke på personvern: hva vil du avsløre om deg selv? Hva avslører du om dine venner og familie?

Oppgave: søk på deg selv på Google. Hvordan ser du ut for en som kun møter deg på nettet? Logg ut av Facebook og se hva du finner om deg selv.

Det er imidlertid også viktig å tenke etikk og redelighet: hva bør du avsløre om deg selv? Hvem skriver du egentlig på vegne av? Har du skjulte interesserer?

Her har jeg skissert tre etiske spørsmål enhver blogger bør tenke gjennom.

I Norge er det foreløpig ingen spesifikke regler for skjult markedsføring i blogger og sosiale medier, men jeg regner med at det kommer snart. I USA kom Federal Trade Commission nylig med retningslinjer for bloggere som bl.a. sier at om du anbefaler en vare så må du si fra om du har fått den gratis eller har fått betalt for å skrive positivt om varen. Womma har en samleside med informasjon om FTC sine retningslinjer. F.eks. kan FTC kreve at firmaer som gir gratis vareprøver til bloggere eksplisitt krever at bloggerne forteller leserne at varene var gaver, dersom de skriver om dem (som i denne saken om Ann Taylor’s Loft). Er det f.eks. OK at Voe skriver så entusiastisk om OnePiecen som hun har fått gratis uten at det er klart for oss som leser at hun ikke har kjøpt den sjøl.

3. Hva med retningslinjer for organisasjoner og bedrifter som beveger seg ut i sosiale medier?
Her kommer jeg til å bruke en del av et foredrag jeg har lagt ut på Slideshare tidligere, fra slide 20 og utover.

Sosiale medier: ressurs og mulighet?

Dersom det er tid vil jeg også gjerne fortelle om “Drittungesaken“, som er et eksempel på hvor lett ting kan gå over stokk og stein om man glemmer at sosiale medier som Twitter er fullstendig offentlige.

Pensum:

Les gjerne også:

Be Sociable, Share!

Om forfatteren

Jill Walker Rettberg er professor i digital kultur på Universitetet i Bergen. Hun forsker på hvordan vi forteller historier på nettet, i sosiale medier og på andre måter, og har blogget på jill/txt siden oktober 2000. Du finner henne også på Twitter som @jilltxt.